από Apostolos Κυρ Φεβ 09, 2014 12:46 am
Το πιο πιθανό είναι να είχες "καλοκαιρινή φιάλη". Τι εννοώ;
Το υγραέριο είναι ένα μείγμα υδρογονανθράκων της σειράς των παραφινών που αποτελείται κυρίως απο το προπάνιο και το βουτάνιο.
Στην ατμοσφαιρική πίεση το προπάνιο βράζει στους -42 βαθμούς κελσίου και το βουτάνιο στους -5 βαθμούς. Σε θερμοκρασίες κάτω από τους -42 και απο τους -5 αντίστοιχα βρίσκονται αυτοί οι υδρογονάνθρακες σε υγρή φάση και εξατμίζονται σιγά σιγά, λαμβάνοντας θερμότητα απο το δοχείο που περιέχονται.
Η πιο κατάλληλη αναλογία για το καλοκαίρι είναι 50%-50% (προπάνιο-βουτάνιο).
Προβλήματα εξάτμισης τον χειμώνα αποφεύγονται χρησιμοποιώντας μεγαλύτερη αναλογία προπανίου στην φιάλη. Είναι οι λεγόμενες "χειμερινές φιάλες" Μια καλή αναλογία για χειμώνα για να μην σου παρουσιάζει αυτό το φαινόμενο είναι 70-30 (προπάνιο-βουτάνιο).
Οι φιάλες με μαγαλύτερη περιεκτικότητα σε προπάνιο, έχω την εντύπωση οτι είναι και κατά τι ακριβότερες.
Η άλλη λύση είναι φυσικά αυτοσχέδια προστασία της φιάλης ωστε να μην κατεβαίνει σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Τύλιγμα με κουβέρτες και ειδικά σημεία του τροχοσπίτου που δεν τα πιάνει το κρύο είναι ιδανικά.
Πάντως ακόμη και με 50%-50% αναλογία δεν θα έπρεπε να σου το κάνει αυτό. Οι ιδιότητες του μίγματος θα έπρεπε να είναι για αρκετά κάτω από το μηδέν. Θεωρώ ότι συνέβη ένα από τα δύο:
α) η φιάλη ήταν απλή βουτανίου, σε προσμίξεις με άλλους ακόρεστους υδρογονάνθρακες (προπένιο, βουτένιο, μεθένιο, αιθάνιο κλπ)με αποτέλεσμα κοντά στους μηδέν βαθμούς να παγώνει
β) το μιγμα μπορεί να ήταν εντάξει αλλά η φιάλη ελαττωματική.
Πάντως (και προς γνώση) στις φιάλες το ποσοστό προπανίου θεωρώ ότι είναι ελάχιστο. Ίσως στις δεξαμενές που βάζουν υγραέριο στα αυτοκίνητα να είναι καλύτερη η αναλογία του, επειδή ένα αμάξι με υγραεριοκινηση έχει υψηλές απαιτήσεις. Αν μπορείτε να γεμίζετε οι ίδιοι τις φιάλες σας σε βενζινάδικα, μάλλον θα παίρνετε καλύτερης ποιότητας υγραέριο από το αν πάτε την παλιά πίσω και σας δίνουν μια γεμάτη.